- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 3 veckor sedan av .
-
Ämne
-
Den 1 augusti rider jag mot Stockholm.
Målet är Riksdagshuset.
Det här är inte bara en ridtur. Det är ett upprop för rättssäkerhet, respekt och ansvar i mötet mellan myndigheter och medborgare.
Under det senaste året har jag träffat många människor som upplever att de blivit felaktigt eller orättvist behandlade av olika myndigheter. Oavsett om det gäller djurärenden, familjer eller andra myndighetskontakter hör jag samma fråga gång på gång:
Varför måste den enskilde först drabbas – och sedan i efterhand försöka bevisa att myndigheten hade fel?
I brottmål gäller oskuldspresumtionen. Den som anklagas ska inte behöva bevisa sin oskuld – det är samhället som ska bevisa skuld.
Många upplever att det fungerar annorlunda i vissa förvaltningsärenden. Den frågan tycker jag att vi måste våga diskutera.
Den 1 augusti har det utökade tjänstemannaansvaret trätt i kraft. Min förhoppning är att det ska bidra till ett större ansvarstagande och ett mer respektfullt bemötande. Tjänstemän har en viktig uppgift – de arbetar i medborgarnas tjänst. Därför måste rättssäkerhet, saklighet och respekt alltid stå i centrum.
Jag rider inte bara för mig själv.
Jag rider för alla som vill se ett Sverige där myndigheter och medborgare möts med ömsesidig respekt, där beslut bygger på rättssäkerhet och där människor känner förtroende för samhället.
Längs vägen kommer jag att använda min övervakningsapp vid myndighetskontakter och låta människor följa resan via min webbplats.
Jag hoppas att den här ridturen kan starta en saklig och konstruktiv diskussion inför valet.
För ett starkt samhälle krävs starka myndigheter – men också stark rättssäkerhet.
- Nu rider vi för att väcka den diskussionen.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.