Startsidan Forum Forum Mot riksdagshuset

• Skapare
    Ämne
    Stalledräng
    Keymaster

Ämne:

Förtroende för myndigheter, rättssäkerhet och likhet inför lagen – ett exempel som jag tar med till riksdagshuset i augusti

Hej,

Jag heter Staffan Under det senaste året har jag blivit utsatt för en hantering från Länsstyrelsen i Östergötlands djurenhet som har allvarligt skadat mitt förtroende för svenska myndigheter.

Det behöver inte vara så här. När myndigheter drabbar privatpersoner och upprätthåller en öppen, tydlig och professionell kommunikation med djurägare kan de flesta problem lösas mycket enklare, snabbare och mer rättssäkert än vad som har skett i mitt fall.

Istället har jag mött maskerade dokument, utebliven insyn, nekade möten och beslut som fattats utan att jag fått möjlighet att yttra mig i tid. Trots upprepade önskemål har jag inte fått träffa ansvariga. Ett veterinärbesök på min häst genomfördes utan protokoll och utan att jag informerades om rekommendationerna i tid. Två av mina hundar har nu suttit i förvar i ett helt år den 1 augusti.

Jag har haft god och konstruktiv kontakt med en mycket trevlig och sympatisk djurhandläggare i Västra Götaland som inte haft några problem med min hantering av djuren. Här i Östergötland har samma typ av situation istället lett till stora svårigheter. Det är oacceptabelt att reglerna och tillämpningen skiljer sig så kraftigt beroende på vilket län eller vilken handläggare man hamnar hos. I ett litet land som Sverige ska medborgare kunna lita på att samma regler och samma goda förvaltningssed gäller oavsett var man bor.

Detta är inte bara ett enskilt ärende. Det handlar om förtroendet för hela myndighetsutövningen. När transparens och dialog saknas skapas onödigt lidande för både människor och djur. Hade jag fått full insyn och en ärlig dialog redan för ett år sedan hade situationen med största sannolikhet kunnat lösas på ett helt annat sätt.

Särskilt allvarligt är att jag för över två veckor sedan skickade ett mejl till er där jag uttryckligen begärde att inga åtgärder skulle vidtas mot mina hundar innan ärendet var juridiskt utrett. Jag har fortfarande inte fått något svar. Enligt god förvaltningssed och den svarsskyldighet som åligger myndigheter har ni en skyldighet att svara på medborgarnas skrivelser inom rimlig tid. Att helt enkelt strunta i att svara är inte acceptabelt.

Jag rider nu till riksdagshuset i augusti för att uppmärksamma den här typen av hantering på nationell nivå. Det handlar inte bara om mig. Det handlar om alla djurägare som drabbas när kommunikationen brister och likheten inför lagen inte upprätthålls. Sverige har åtagit sig att minska psykisk ohälsa och självmord. Myndigheter får inte själva bidra till att driva människor dit.

Från och med den 1 augusti 2026 träder det utökade straffrättsliga tjänstemannaansvaret i kraft. Det är hög tid att ni agerar korrekt redan nu.

Jag kräver:

Full transparens i mitt ärende, inklusive alla handlingar utan onödig maskering.

Ett möte på kontoret med ansvariga handläggare och enhetschef.

Ett skriftligt svar på mitt tidigare mejl om hundarna samt en plan för hur ärendet ska rättas till.

En översyn av rutinerna i djurenheten för att säkerställa likhet inför lagen och god förvaltningssed – oavsett handläggare eller län.

Ni har haft gott om tid. Nu är det dags att göra rätt. Erkänn bristerna och ställ det till rätta. Det är vad medborgarna har rätt att förvänta sig av en myndighet de ska kunna lita på.

Jag är beredd att föra detta vidare till riksdagen, press och JO om nödvändigt.

📤 Dela
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.